Dikter i september

Ondskans spiral


Röda, sårade ögon söker hämnd
jag förlåter dig


Utstrålar ett hat mot mitt väsen
du är förlåten


Vill mig illa
du är förlåten


Tanke skrider till handling, du sårar mig med ord
jag förlåter dig


Handlingen fortlöper och du sårar mig med händer
men du är förlåten


I frustration sårar du dem jag älskar
det är svårare nu, men du är förlåten



Stoppa ondskans domino


Jag förlåter dig...


Kan du nu
tänka dig att
förlåta dig själv

_____________________________________________________________


Sergels Torg


Här finns mellanmjölkarna utspritt i högar överallt, här finns bottenskrapet i hörnen, här finns ungdomen på trappan, eliten på väg över och religionen mitt emellan.

Där står barnvagnsmaffian, lugna gatan, kristna, utslagna, hemlösa, den individuella ungdomen, muslimerna, aktivisterna, överallt. På väg hela tiden.


Här finns Sveriges alla klasser och åldrar representerat.
Här finns Sveriges alla länder på ett rutat tuggummitorg.



Här står vi alltså enade?



Nej... separerade, helt fruktansvärt segregerade.



Här finns ingen utom alla och vi skapade linjer där förut gränslösheten existerat

___________________________________________________________________

Frihet

Rymden.

Rädslan över gränslösheten...

___________________________________________________________________

Alkis light


Ett
glas
vin
om
dagen
ur
kristall.



En
röd
drink
med
twist
on
the
rocks.



VardagsMyset.



Förvandligen.





Alkis light.



Blir

lätt...



Tetrapackvin
ur
plastglas
från
ikea.


______________________________________________________________

Kärleken med neonlila jacka


Finns du?

som visade mig grönskimrande norrsken under forna höstnätter...

Puppylove av högsta grad men ändå på riktigt á la det finns bara du och jag och vi läkte varandras hjärtan.

Minns du?

snöflingorna som fastnade i dina ögonfransar när vi körde Moviekyss under gatulyktan och ögonblicket när vi visste att evigheten var våran

Nu vet vi andra saker

Ung kärlek är intensiv och än flyktig då unga ögon vandrar och tankarna likaså.

Finns du?

I neonlila jacka på ett rutigt sergels torg när rök från ett brinnande Ryssland vällde in över Sverige som hånglade mig med mest saliv och tänder...

Minns du?

Att du var lite sönder och jag var lite sönder men att du blev mitt klister och jag är hel nu.

Finns du?

Som ville rädda hela världen och började med mig...
______________________________________________________________________


Sekunder i tiden




Vakna!

En ny dag.

Det spirar i jorden.

Solnedgångar och soluppgångar följer och avlöser varandra.

Tusentals ögonblick att skapa.

Låt varje stjärna på himlen vara dina sekunder i tiden.


_________________________________________________________________

Vilsen min kära




Det står så klart för mig att du är vilsen min kära
Att du nästan drunkar i havet av rädsla och hat.

Du söker inte räddningen och du stöter bort livbojen jag kastar gång på gång.

du släpper min hand och driver bort med vågorna

så rädd för att dras med i din rädsla när jag äntligen hittat ljuset.

Vill ta dig i mina armar och dra upp dig på stranden, föra dig till andra sidan.

Sanningen är att om hjälpen intet är önskad så kan den inte hjälpa.

Varför...
Varför väljer du att simma ensam bland miljonerna när jag finns precis bredvid dig, varför väljer du mörkret när solen strålar hopp i ditt anlete.

Din rädsla för framtiden blir det starka hatet och jag känner inte likadant.

Vakna..
Vakna och se möjlighetens timma

Jag lyser för dig som inte ser solen om dagen.


______________________________________________________________________



Brand


Jag, en slingrande power femme fatale...

Var ingenting!
Mot din kraft som eldig Don juan och jag föll som Humpty Dumpty ner från muren i tusen bitar, föll ner i eldhavet och brann.

Två eldar tillsammans som startar skogsbränder och jag lät mig själv brinna i ett erotiskt missbruk, ljuva, försvagande värme där en enda gnista tänder kaminen även efter den brunnit ut, igen! och igen! och igen!

En insikt i efterhand att jag aldrig föll, utan hoppade villigt ner på glödande kol som satte alltet i sprakande fyrverkerier och gnistrande stjärnor framför ögonen bländade mig för att se solens svarta fläckar...

Ett klaustrofobiskt missbruk när jag insåg att jag inte såg till andra sidan elden.

Nu en farlig ljuslåga i stearin som tyglas i det vackraste rummet av mitt hjärta för en enda stråle av solen kan släppa elden fri.

_______________________________________________________________________


Avund


En saknad i kroppen, en grön strimma av avundsjuka när jag ser dig lyckas.

En rädsla för att inse mitt eget bortglömda potiential som skriker inne i kärnan.

"Varför?!"

"Varför gör du ingenting själv?!"

Förlåt ande, förlåt för allt, jag lovar att använda dig.

Min inre musa som inspirerar medan min sabotör konspirerar

Stridande krafter sliter i mitt sinne.

Allt är jag och det är dags att vakna nu.






Kommentarer
Postat av: Aboutreaper

love the web site lots of luck love to see more poems

Postat av: Emma

Fyfan, du är skitbra på att dikta ju!
"kärlek i neonlila jacka" är precis så där rå och vacker som en dikt ska vara, du träffar rätt!
Tack för dina dikter.

2008-04-11 @ 15:15:21
URL: http://www.Ungsynvinkel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback