Nationalism

Om jag skulle bli flykting. Då skulle jag bli den svenskaste svensk som finns.. Jag skulle helt plötsligt tycka det var skitviktigt med farmors recept (familjearv) på jansons frestelse (som jag egentligen tycker e skitäckligt) och fira midsommar med en intensitet världen inte sett sen den första ungen försökte få ut en skitkorv. Jag skulle skaffa parabol så jag kan se kalle på julafton och faktiskt titta lite på
allsång på skansen.


Baraföratt. jag skulle va så svensk att alla andra i landet faktiskt fick tron att Sverige har kultur och häftiga knasiga traditioner. Jag skulle proppsa extra på att alla tog av skorna vid dörren. Inte bara för smuts utan för så gör man i Sverige. (O massa andra länder men skit samma) Det behöver ingen veta.
Jag skulle helt plötsligt laga köttbullar från scratch och glömma allt jag inte tyckte om med Sverige...


Det var väl inga höga skatter i Sverige?
Vadå.. vi hade väl snö varenda jul... (I mitt huvud skulle vi bara haft gnistrande vita jular) Slaskiga mars och svinkalla februari då trafiken aldrig fungerade skulle raderas ur mitt minne tillsammans med faktumet att vi har en dag sommar och att ordet lagom finns.

För i mitt huvud är lagom ett skällsord. Det e så jävla äckligt. Fan, säg vad du vill ha istället.
jag skulle lyssna extra mycket på svensk musik och tycka att mina barn ska kunna svenska för att kunna prata med släkten. Sen är det bra om de får ett extraspråk. De kan de ha användning av tänker jag.

Och nu när jag har en asfin bästskitbra kille från Iran så känns det nästan som jag måste hävda min nationalitet lite extra med stor bamse sats pepparkakor o lite mer hoppa groda runt en pinne. (En upp o ner vänd kuk som befruktar jorden) jag tycker d är en ganska fin tradition ändå.


Kan du tänka dig hur andra länder ser på den traditionen? Eller när vi super oss redlöst fulla på nubbe på kräftskiva i små hattar o sjunger ”helan går”. När man tänker på oss från utsidan e vi helt störda i huvet.
Hur som helst så skulle Sverige bli en väldigt fin dröm i mina fantasier. Jag skulle längta tillbaka till en äkta svensk sommar med midsommar, sill, myggbett och små insjöar som man aldrig fick nån fisk ifrån.
jag skulle längta efter kräftskivor, valborgseldar och redlöst supande.

Jag skulle dricka glögg och berätta om norrsken, gnistrande vit snö och granskogar nertyngda av snö och längta tillbaka. Längta tillbaka dit jag av någon underlig anledning jag inte riktigt kommer ihåg var tvungen att försvinna ifrån.

Jag skulle säga tack hela tiden på olika sätt. För så gör man i Sverige.


Kommentarer
Postat av: sm

jyst skrivet helt enkelt :) ... puss
du... skriv mer här det är ju så bra... man vill läsa mer av dig!

2006-10-10 @ 21:55:38
Postat av: Linnea

Haha, jaa det är verkligen helt sant. Sverige är bäst nu när man inte bor där.. Har helt glömt bort allt det doliga. "Inställd togtrafik pga signalfel, extrabussar sätts in om 20 minuter" känns ju bara askul haha.

2007-01-30 @ 22:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback